STRATO Hosting
STRATO Hosting is één van de grootste webhosts van Europa. De servers van STRATO staan in Duitsland. De host heeft twee eigen datacentra.
Er worden vier hostingpakketten aangeboden. De pakketten bieden een ruime hoeveelheid webruimte en dataverkeer voor een lage prijs. De prijs van een domeinnaam is inbegrepen in de pakketprijs.
Bij alle pakketten wordt een Sitebuilder meegeleverd waarmee via de browser een site in elkaar gezet kan worden. Er kan gekozen worden uit vele templates. Het aantal inbegrepen pagina’s hangt af van het gekozen pakket.
Een virusscanner en spamfilter wordt meegeleverd met alle pakketten en moet schadelijke en ongewenste e-mails tegenhouden. Er is een backup manager waarmee incrementele backups gemaakt kunnen worden. Hierbij worden alleen die bestanden (opnieuw) opgeslagen, die sinds de laatste backup gewijzigd zijn. De DNS records van domeinnamen kunnen aangepast worden door de klant.
STRATO profileert zich als een energiezuinig bedrijf dat klimaatneutraal opereert. Meer hierover is te lezen op deze pagina.
De support is te bereiken via een gratis telefoonnummer en via de e-mail. Verder is er een overzicht van veelgestelde vragen op de site te vinden.
Heb jij ervaringen met STRATO Hosting? Voeg deze dan onderaan deze pagina toe.
Hieronder staan de ervaringen van andere bezoekers met STRATO.
Ervaringen
69 Reviews over STRATO Hosting:
Plaats hier je eigen ervaringen met deze webhost
Geef voor ieder onderdeel een beoordeling van 1-5 sterren en licht vervolgens je ervaringen toe in het tekstvak. Klik tenslotte op "Voeg review toe".
Ervaringen van Kasper (February 14, 2024):
De prijs kwaliteit verhouding is zeer hoog. De prijs is laag en de kwaliteit is goed. Beter dan vele andere partijen. De backend van de hosting werkt zeer goed en makkelijk voor elke leek. Strato is wel een partij om lang te blijven. Wil je nog meer kwaliteit, dan kun je beter naar TransIP. Maar dan betaal je ook ietsje meer.
Ervaringen van Toon (November 8, 2023):
Huurbij Strato een VPS V50 server. Verleden week was de server 6 dagen niet bereikbaar, reden volgens de helpdesk: oververhitting van de servers. Fout van Strato dus, erger nog, mij werd verteld dat de servers technisch verouderd zijn en dus ook niet meer door strato verkocht worden, de nieuwe generatie is VC servers maar bestaande klanten moeten het maar blijven doen met rammelende servers. De Helpdesk is een ramp totaal niet deskundig kunnen alleen de telefoon opnemen, je in de wacht zetten en daarna vragen of je later terug kan bellen. Bijzonder slechte ververs, uptime ver onder het beloofde percentage en een helpdesk die niets meer is dan telefoonopnemers! Wanprestatie optima forma.
Ervaringen van Leslie Maylath (November 2, 2023):
Strato Nederland hanteert schimmige praktijken. Strato biedt zogezegd goedkope premium domeinnamen aan via hun website. Als je een domein heb gekocht, wordt je vervolgens gemaild door de klantenservice dat domein-registratie niet mogelijk is en of je een andere domeinnaam wilt kiezen, of naar een andere provider wilt vertrekken. De koopovereenkomst wordt gewoonweg niet nageleefd, noch is de klantenservice transparent over waarom de koop niet door kan gaan. Geheel klantonvriendelijk.. en niemand zit te wachten op extra administratie van creditfacturen. Bespaar jezelf de tijd en moeite en sla onbetrouwbare Strato over!
Ervaringen van KeesvH (January 3, 2023):
Zeer slechte ondersteuning van iets wat zich Helpdesk noemt. Echt slecht. Op een ondersteuningsaanvraag, gedaan begin december is nog steeds niet gereageerd.
Vandaag zijn opeens alle afbeeldingen verdwenen die ik met Sitebuilder op onze website heb gepubliceerd. Terwijl tijdens de sessie met Sitebuilder de afbeeldingen wel worden getoond. Rara ??
Ervaringen van Maarten van Lienden (November 19, 2022):
Onze zoon heeft/had een Strato account t.b.v zijn schoolopleiding, hij heeft deze maar kort gebruikt en daarom opgezegd.
Kennelijk is die opzegging “kwijtgeraakt” en helaas hebben wij ook geen bewijs dat we het hebben opgezegd.
Derhalve maart van dit jaar heeft onze zoon (samen met zijn moeder) het contract bij Strato nogmaals opgezegd, de “wet van Dam”beschrijft dat je na een jaar lidmaatschap maandelijks kan opzeggen…..echter heeft Strato het contract doodleuk weer verlengd tot maart 2023!
Volgens deze wet zou het abonnement medio april/mei 2022 beëindigd moeten zijn, de laatste factuur dateert van oktober 2022 (automatische incasso welke is gestorneerd)
Op de diverse forums regent het klachten met betrekking tot ditzelfde onderwerp, de wet van Dam is sinds 2011 actief maar in 2015 heeft Vara Kassa hier nog een onderwerp aan gewijd, het lijkt erop dat Strato de Nederlandse wet aan de bekende laars lapt!
Na lang wachten een medewerkster aan de telefoon gekregen, een vriendelijke dame die desgevraagd erkent dat “de wet van Dam” nog niet verwerkt is in de administratie van Strato (pas 11 jaar actueel!).
Onze zoon had het laatste termijn bedrag gestorneerd, daaropvolgend heeft hij direct een incassobureau op zijn dak gekregen en wordt er gedreigd met een deurwaarder, het oorspronkelijke bedrag van €18 is verhoogd naar €58, best veel geld voor een student!
Ondertussen hebben we een mailtje van Strato waarin wordt gevraagd om betalingsbewijzen en een bewijs dat er opgezegd is, kennelijk is dat in hun eigen administratie niet te vinden?
De betalingsbewijzen hebben we netjes op een rijtje gezet, daaruit blijkt dat terug gestorte bedragen van Strato niet terecht gekomen zijn op de rekening van onze zoon, daarnaast zijn het constant verschillende bedragen (is geen touw aan vast te knopen).
Het enige wat wij willen is dat dit abonnement wordt stopgezet, daarnaast moet de openstaande vordering van dat incassobureau worden verwijderd.
Wij hebben alle betalingsbewijzen en het bewijs van opzegging op verzoek van Strato gemaild, echter kregen we direct al een mailtje terug dat de bijlage (2) om “veiligheidsredenen” niet kon worden geopend…..daarmee zijn we weer terug bij af!
Ervaringen van Thomas (September 16, 2022):
Wat een verschrikking met opzeggen. Pakket wordt automatisch verlengt, waarvan je pas bericht krijgt nadat dat al is gebeurt. En dan verlengen ze direct met een jaar! Je kan nergens op de site of in je account per maand opzeggen, daarvoor moet je perse bellen. Dan moet je heel het jaar betalen en erop vertrouwen dat je 11 maanden terugkrijgt. Echt niet meer van deze tijd.
Ervaringen van Mark van der Feijst (April 20, 2021):
Strato heeft een goed prijs maar zodra er wat aan de man is zit je heel lang aan de telefoon te wachten tot er iemand op neemt en vervolgens duurt het nog veel langer tot er aan een oplossing wordt gewerkt. Ik had een VPS bij dit bedrijf deze begaf het van de een op de andere dag en heeft anderhalve week geduurd voordat iemand dat gefixt heeft. Daarnaast omdat ik kennelijk een keer een btw nummer heb ingevuld moet ik opeens een jaar lang door betalen en kan ik niet gewoon maandelijks opzeggen. Schandalige service na zoveel jaar dat ik klant ben.
Ervaringen van bart (November 17, 2020):
De prijs kwaliteit verhouding is zeer hoog. De prijs is laag en de kwaliteit is goed. Beter dan vele andere partijen. De backend van de hosting werkt zeer goed en makkelijk voor elke leek. Strato is wel een partij om lang te blijven. Wil je nog meer kwaliteit, dan kun je beter naar TransIP. Maar dan betaal je ook ietsje meer.
Ervaringen van FrankB (May 13, 2020):
Wat is dit een drama bedrijf!
Ongeveer zes jaar klant van Strato voor een VPS – tijdelijk zelfs twee – zonder problemen. In januari begon de ellende na een upgrade van hun zijde. M’n server rebootte om de haverklap zonder enige reden. Het heeft een maand, vele telefoontjes en ontelbare mails gekost vóór ze me op een andere node verplaatsten nadat er eindelijk geconstateerd was dat er een hardware probleem de oorzaak was van mijn klachten.
Fijn. Prima.
Op 13 april is de server (aangekondigd, vanwege onderhoud van Strato) opnieuw opgestart. Nadien is inloggen een hel, services als postfix en apache klappen er om de haverklap uit, de foutmeldingen die ik heb ingesteld komen met bosjes binnen. Gemiddelde load is rond de zes met pieken naar negen en soms boven de tien.
Er is een issue met hun Virtuozzo platform. Techneuten van Strato zijn druk bezig om “het” op te lossen. Hoe druk kun je ermee bezig zijn als er na een maand nog steeds niets gebeurd is?
In mijn tijd als IT opperhoofd van een redelijk grote internationale organisatie (opa spreekt) werd eerst iets getest voor het uitgerold werd. Als er onverhoopt toch iets mis ging, had je altijd nog de roll-back.
De klojo’s van Strato doen hier niet aan. Ik word nu al meer dan een maand aan het lijntje gehouden.
Al met al: wat een verschrikkelijke organisatie en reden om snel over te stappen naar een andere partij. Ik hoef niet op te schrijven dat dit een betere moet zijn, want slechter dan dit kan gewoon niet…
Ervaringen van Ron (April 23, 2020):
Als je een probleem hebt waar je niet uitkomt stuur je een mail naar de klantenservice. In mijn geval moet ik 2 dagen wachten. Het antwoord dat ik kreeg kon ik niks mee. Mijn vraag: Ik kan in mijn klantenpaneel een DNS invoeren, krijg een foutmelding. In plaats van een antwoord krijg ik een constatering dat er inderdaad iets fout is en dat ik je juiste DNS moet invoeren. Zo frustrerend. Weer een mail sturen dan maar, en weer 2 dagen wachten??
Ze doen er veel aan om het je als klant zo moeilijk mogelijk te maken. Ik heb 20+ ervaring met hosting maar bij Strato lukken de simpeste dingetjes mij gewoon niet. Ook als je een domein wil verhuizen moet je dit via de klantenservice aanvagen, in tegenstelling tot providers als Vimexx of Godaddy waar je dat gemakkelijk zelf opvragen in je klantenpaneel en je direct de beschikking hebt over de authorisatiecode. Maar nee, bij Strato moet je dus contact opnemen zodat je je de codes toesturen. En je raad het al: minimaal weer 1 a 2 dagen wachten totdat je een reactie hebt. Ik wilde ook een andere domein koppelen aan mijn hostingpakket. En weer: bij andere providers kun je dit in CPANEL zelf doen. Bij Strato dus contact met klantenservice. Krijg ik een reactie terug dat mij dit 5 euro kost. Belachelijk. Ik heb toen WEER een mail gestuurd en toen kon het plots wel gratis. Maar dan ben je dus wel een aantal dagen verder. DUSSS pas op met Strato. Als je eenmaal gebruik heb gemaakt van een goedkope aanbieding zit je in de val en laten ze je niet zo maar gaan. Ze doen er alles aan om je als klant te houden. En daarmee bedoel ik: ze doen alles ingewikkeld zodat je afhankelijk bent van hun klantenservice en laten je lang wachten. Dus ga niet naar Strato.
Ervaringen van Stephan (April 8, 2020):
Ik was heel tevreden met Strato ik maak gebruik van de mailservice. nu was ik van plan om de tv aanbieding webhosting te nemen 1 euro per maand 12 maanden lang. perfecte deal dacht ik maar dit bleek niet het geval. Bestaande klanten moeten wel het volle bedrag betalen. De service desk zegt dat je anders alleen maar gebruik kan maken van aanbiedingen. Dus tip verhuis je domein even daarna kan je wel weer gebruik maken van de aanbieding ..
Ervaringen van Zeer tevreden klant (February 15, 2020):
Veel negatieve berichten hier, die ervaring heb ik niet.
Ik ervaar Strato als een goede en betaalbare provider zonder problemen. Hoewel de helpdesk wel wat eerder mag reageren.
Ervaringen van Henk (January 28, 2020):
Meer dan tevreden met mijn mailpakket en de support die zij leveren!
Ervaringen van tjaaaa (January 15, 2020):
ben al 2 maanden bezig om mijn domeinnaam vanuit een andere hosting te verhuizen naar strato … in eerste instantie gelokt, dan wachten op unlock wegens .net registratie …. zou eindelijk op 8/1 kunnen, echter geprobeerd, weer niet gelukt dus …. een goede uitleg waarom het niet lukt krijg je niet.
Ervaringen van Michel (September 14, 2019):
Ik heb nu 3 weken een vps bij strato en voor dit geld krijg je veel maar men moet support natuurlijk niet gebruiken voor gebruikers vragen daar is dit ook niet voor bedoeld … als je geen verstand hebt van hosting moet je hier natuurlijk niet aan beginnen … opzetten van de server een eitje gratis plesk panel en op alle (sub)domeinen gratis SSL certificaat en dat voor eerste 6 maanden 1 euro daarna 15 euro … Ik ben in ieder geval een tevreden gebruiker support 1 keer nodig gehad en 4 dagen reactie dat had sneller gemogen en ook beetje nietszeggend antwoord maar goed voor dit bedrag neem ik er maar genoegen mee ?
Ik ben in ieder geval tevreden en kan iedereen aanraden die beetje verstand van hosting heeft een keer te proberen .
Ervaringen van Niek (September 10, 2019):
Sinds een aantal maanden als leek gestart met het bouwen van een website voor een bevriende ZZPer.
ik ben bij Strato uitgekomen en gekozen voor het basis-pakket. Nu blijkt dat er met dit pakket geen mogelijkheid is om je DNS aan te passen?? waardoor veel van onze mails in de spam van onze potentiele klanten komen.
zojuist gebeld met de klantenservice waar ik totaal geen begrip kreeg. De enige optie welke ik heb is om over te stappen naar een PRO pakket.
GA NOOIT MET DIT BEDRIJF IN ZEE!
vanuit het basis pakket kun je aannemen dat je mail regelmatig in de spam-box terrecht komt van je potentiele klanten/leveranciers.
Ervaringen van David (October 24, 2018):
Al jarenlang tevreden klant bij Strato! Ik maak gebruik van cloud storage en domeinen. Eerlijk gezegd verbazen de negatieve beoordelingen mij een beetje. Ik heb vaker contact gehad met hun support en altijd naar tevredenheid geholpen.
Ervaringen van Tim Bronsgeest (October 1, 2018):
Wat een waardeloos bedrijf, wij hebben sinds 2 jaar een vps, maar de verbindingen zijn zo verschikkelijk traag, en de responsetijd is hopeloos. Vps bij andere provider met een clone van onze server heeft een prima responsetijd. Strato gaat bij ons de deur uit.
Klantenservice is waardeloos, en totaal niet geschoold op dit gebied, sterker nog heb het gevoel dat een huisvrouw je onder het aardappel schillen helpt.
Ervaringen van Dune (August 11, 2018):
Wij zijn zelf enorm tevreden over strato. Wij hebben het site builder pro pakket. Kind kan de was doen. Sta een beetje versteld van sommige negatieve reacties.
Ervaringen van Sigrid van Coillie (May 9, 2018):
Wat een aanfluiting! Websitebouwer had een pakket bij Strato, hij was tevens de beheerder. Toen hij ziek was en de werd en de website bijna af hebben we besloten dat het beter zou zijn de hosting op mijn naam te zetten. Volgens Strato kon dit via een interne verhuizing en een formulier dat wij beidn moesten ondertekenen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb een pakket afgesloten bij Strato en we hebben domeinnaam en hosting laten overzetten. Niemand maar dan ook niemand bij Strato had ons verteld dat bij een interne verhuizing de volledige website verloren zou gaan! Al zeggen ze nu van wel. Ik word nu dus ook nog voor dom en een leugenaar uitgemaakt. Ik heb kosten gemaakt voor het laten bouwen van een website en nu moet ik weer kosten maken voor het laten bouwen van een nieuwe website. daarnaast heb ik een contract met Strato afgesloten voor 1 jaar voor webruimte die ik nu dus niet nodig heb want ik heb geen website meer. wat een sof! En vooral de service en communicatie zijn beneden alle peil.
Ervaringen van Regina (April 23, 2018):
Vreselijk bedrijf! Ze zijn onbereikbaar, de klantenportal ziet er niet uit en is erg onduidelijk, facturatie wordt last minute aangekondigd en vervolgens zit je weer een jaar vast, want ze hebben een jaar opzegtermijn. Je komt heel moeilijk van een contract met hen af! Schandalig!
Ervaringen van jasper (March 5, 2018):
Beroerde support, betaal de volgende keer liever het dubbele dan dat ik hier klant blijf.
Ervaringen van Richard (January 16, 2018):
WAARDELOOS!!! De sitebuilder pro is een regelrecht fiasco. Geen enkele creatieve vrijheid! Net zo veel ruimte voor een eigen lyaout als bij facebook.
Ervaringen van Ben (December 29, 2017):
Sinds april 2017 bezig met Site Builder Pro. Het is een regelrecht drama. De editor is ondoorgrondelijk, Zelf al 37 jaar ervaring met alle soorten editors maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.Uiteindelijk een site in elkaar geknutseld die operationeel gegaan is. VVijf maanden later krijg ik een mailtje van Strato dat het sjabloon, waarop ik mijn site heb gebouwd, niet meer ge-support wordt. Ik moet maar een ander sjabloon kiezen en hier krijg ik zes weken de tijd voor. Voor mij niet handig in het hoogseizoen dus even uitgesteld. In November krijgik telefoontjes van klanten dat mijn site niet meer werkt. Dan maar een ander sjabloon toepassen, er zit niets anders op. Na toepassing van een ander sjabloon moest ik al mijn teksten opnieuw van het juiste font voorzien, dit wordt namelijk niet geconverteerd, ook niet als je een speciaal vakje daarvoor aanvinkt. Een bak wek waar je beroerd van wordt. De achtergrond-afbeeldingen bleken ook niet meegenomen te zijn. Maar weer eens bellen met de support van Strato. Na een onderzoekje werd mij doodleuk verteld dat er een bug in het nieuwe sjabloon zat. Of ik maar weer even een nieuw sjabloon wilde kiezen. Oftewel: weer aan de bak met fonts etc. Halverwege het opleuken van de nieuwe site kwam ik tot de conclusie dat er pagina’s niet waren geconverteerd. Alle teksten van deze pagina waren gewoon verdwenen. Bellen maar weer…. “Dat is erg jammer voor u meneer, wij maken ook geen bacjups en hebben geen versie-beheer” Ik zal alle teksten weer opnieuw moeten verzinnen en inkloppen. Kortom: A F B L I J V E N !!!!!!!
Ervaringen van Romabco Rob Daamen (December 11, 2017):
Wat een ontzettend slecht bedrijf. Heel ingewikkelde communicatie, niet makkelijk te bereiken, formeel, slechte kwaliteit en je zit voor je het weet aan een lang contract vast met minimaal een JAAR (!) opzegtermijn.
Mijn advies: DOE NOOIT ZAKEN MET DIT BEDRIJF!!!
Ervaringen van Mick (September 12, 2017):
De service is slecht, telefonisch contact is open tot 19:30, je belt om 18:00 uur en ze zeggen je belt buiten onze openingstijden. Dan komt nog eens dat wordpress websites gewoon om de haverklap offline zijn, en wat krijg je te horen. Ligt aan uw websites. Ja daag. op andere hostings nergens last van.
Bar slecht
Ervaringen van Bob (September 11, 2017):
Inzake DNS :
Wat een bagger als je wat serieuzer te werk wilt gaan.
Diverse hosts draaien.
Ze noemen een host (A record) een subdomein.
Bullshit natuurlijk want dat is het niet.
Dachten 5 subdomeinen per domein, fijn, gebruiken we niet, we maken hostrecords aan dus niks mee te maken.
Kan je maar 1 (!) host record aanmaken per domein.
Dan maar subdomeinen dachten we. Redden we net, 5 stuks per domein, wellicht wat schuiven, maar okay.
Kun je maar 5 subdomeinen voor je hele (80+) domeinen aanmaken!
Is gewoon GEEN oplossing voor.
Dan.. doen we toch zelf DNS draaien? zo geregeld op onze servers.
KAN niet want ze staan het niet toe om NS records aan te maken voor je domein!
Wil je wat met DNS? NIET naar strato!!!
Ervaringen van Rovanov (September 10, 2017):
Ik ben al 10 jaren vreselijk tevreden bij Strato. In princiepe zijn alle zaken snel en zonder fouten online te doen. Mocht je toch per ongeluk iets fout hebben gedaan, krijg je vlotte, zakenkundige mensen aan de lijn, zelfs wanneer je een amateuristisch vraagje hebt.
De pakketten zijn zeer compleet en alles functioneert.
Misschien zet ik als enig vraagteken de response tijd van de Strato server. Die lijkt me sneller te kunnen. Kan ook aan mijn websites liggen.
Ervaringen van Rene (August 23, 2017):
Geen problemen mee, verbaas me een beetje over het hele negatieve van sommige. Zelf onlangs domeinnaam overdracht ingang gezet. 1 formuliertje invullen, volgende dag geregeld, totaal geen problemen of gekke zaken.
Een verhuizing van 1 domein aangevraagd (die waarschijnlijk niet eens doorgaat), formuliertje invullen, binnen 1 dag de verhuiscode binnen. Dus wat de andere doen weet ik niet, maar ik heb deze ervaring zeker niet.
Ervaringen van Mike (July 24, 2017):
Als je overweegt om te kiezen voor STRATO heb ik 1 advies…
NIET DOEN!
Ze zijn voordelig, weten altijd snel en goed je facturen te sturen en te incasseren, maar als je ze nodig hebt geven ze niet thuis.
Ik heb het nu 2 keer meegemaakt dat al mijn websites (ong. 40 stuks) uit de lucht waren. Heb toen op allerlei mogelijke manieren geprobeerd contact te zoeken, maar helaas. In het weekend en op feestdagen werken ze gewoon niet, ook niet voor noodgevallen. Gevolg voor mij was dat de eerste keer alle websites er voor 7 dagen uit lagen en de tweede keer 4 dagen.
Via omwegen en klachtenwebsites pas contact gekregen, maar nog niet direct een oplossing. Je zult heel veel geduld op moeten brengen en frustraties moeten kunnen verwerken wil je voor STRATO willen kiezen.
Maar bespaar het jezelf gewoon en KIES NOOIT VOOR STRATO!
Mijn websites gaan nu 1 voor 1 weg bij Strato. Een hele klus, maar ik zie geen andere weg.
NOGMAALS: DOE HET NIET!
Ervaringen van SmaRTeY (June 25, 2017):
Ik ben inmiddels meer dan twee jaar klant bij Strato, neem een VPS V30 af (un-managed) en ben zéér tevreden over de mogelijkheden, de snelheid én server specificaties in relatie tot de prijs. Ik ben geen ENKELE hosting provider tegengekomen die hier aan tipt voor deze prijs! En ik heb wat moeite met die negatieve reacties hier, zeker gelet de argumenten die worden gebruikt.
Ik draai meer dan 5 websites met meerdere MySQL databases, meerdere cron jobs en mijn eigen mailserver voor alle domeinen en ik heb nog zát geheugen en processor ruimte over. Zelfs als mijn AV druk is met het scannen van het hele systeem (10+ Gig) merk ik hier nauwelijks iets van, WEELDE!
Het feit dat je WordPress niet lekker upload heeft niets met Strato hosting te maken, de snelheid van het opleveren van de server duurt inderdaad langer dan bij andere hosting providers maar als je geen bloedspoed hebt is dat natuurlijk geen probleem, het moeten doorbetalen van maandelijkse bedragen omdat je niet leest als je een contract afsluit moet is geen Strato issue en ook het gezeur van mensen die denken dat zij dedicated support verdienen bij ‘un-managed’ contract moeten gewoon meer gaan betalen bij Strato en elke andere hosting provider om op dergelijke support recht te hebben. Ook zie ik hier een 1 ster reactie staan van een andere hosting provider, dat lijkt me gewoon afzeiken om de handel.
Ik kan gelukkig zelf een hoop en dat is ook de reden dat ik super tevreden ben met mijn un-managed VPS. Ik verprutst uiteraard wel eens iets en dan is de GRATIS backup service van Strato er gelukkig om mijn eigen fouten te kunnen herstellen. Bij andere hosting providers bestaat dit niet of wordt er bijv. 3 euro per maand extra gerekend voor een soortgelijke backup optie of meer boven de al hogere prijzen voor mindere specs!
Ik betaal dus een stuk minder voor wat ik krijg in vergelijking met andere hosting providers en ik vergelijk met enige regelmaat om te zien of ik het elders beter kan krijgen.
Uptime in mijn ervaring, m.u.v. downtime door eigen prutsen, is 100%. In het weekend kun je helaas niemand bereiken en ook het terugzetten van een backup kan soms veel tijd in beslag nemen (natuurlijk ook afhankelijk van hoeveelheid data!) maar in mijn ervaring wisselt die terugzet tijd. Soms lekker vlot en soms erg lang. Ik kan me voorstellen dat e.e.a. afhankelijk is van al lopende processen etc. MAAR liever even geduld dan alles kwijt door eigen schuld en als ik wil voorkomen dat ik langer offline ben dan moet ik dus gewoon meer gaan betalen of mijn eigen backups inregelen, simpel.
Kortom, weet je wat je doet en hoef je niet aan het (WordPress) handje te worden meegenomen dan is Strato een prima hosting provider. Dat neemt niet weg dat ik denk dat Strato beter kan informeren bij bijv. de restore processen waarmee je als bezorgde klant wordt gerustgesteld, iets van een voortgang indicator o.i.d. kan hier enorm mee helpen als het langer duurt.
Reden dat ik Support op 3 sterren zet is omdat ik vind dat ook in het weekend support beschikbaar moet zijn al is het maar betaald zoals anderen dat doen met bijv. 0,80ct p/min. bellen omdat je zelf domweg niet 100% in control kunt zijn al zou je dat graag willen.
Dus ben je op zoek naar een goedkope hosting provider met prima server specificaties? Strato is PRIMA mits je weet wat je doet. Anders liever naar een “managed hosting” contract of zorgen dat je een duurdere Hosting provider neemt die het niet “managed hosting” noemt maar je er min of meer wel “managed hosting” voor laat afrekenen!
Ervaringen van IanusWeb (June 15, 2017):
Leuke pakketten qua inhoud, maar wat heb je daaraan met deze absolute baggerhosting? Worst ever. Beheer enkele tientallen WP-sites, helaas staan 5 daarvan bij Strato en die 5 geven per definitie problemen met updates. Servers zijn bijzonder traag, vermoed met zeer weinig toegewezen geheugen en ws. nog andere restricties. Werken vanuit een centraal dashboard voor alle sites of klanten een externe backup bieden, is met Strato zo goed als onmogelijk.
Ook leuk: hosting in stand houden maar de contractnaam wijzigen… dan moet je dus een fax met handtekening nieuwe en oude eigenaar sturen. Een FAX, weet u nog, van vroeger?
Support is niet-bestaand, heb daar nog nooit een zinnig antwoord van ontvangen, als je al iets ontvangt.
Dus: op zoek naar voortdurende problemen, slechte performance, zero support en lekker één voor één al je WP-sites aflopen voor updates? Dan is Strato zeker aan te raden!
Ervaringen van Peter (May 17, 2017):
Website vaak offline en oplossingen worden niet geboden, of weet men niet. Beloofd wordt dat de technische afdeling contact opneemt, wat dan weer niet gebeurt.
Ervaringen van martin (March 27, 2017):
ik al jaaren klant bij strato en zinds 2016 worden ze met dag slechter servers die cresen uit het niks servers die heel traag worden uit niks
en noem maar op bijna alles wat fout kan gaan gaat er fout
sorry dit te moeten zegen maar nee ik ben bezig met andere hosting te zoeken
Ervaringen van Mark (March 24, 2017):
Verhuizen van een domein bij strato vandaan wordt zeer moeilijk gemaakt. Dit kan niet direct maar je moet je domein opzeggen en je mag dan wachten op je token/verhuiscode tot 30 dagen voordat je contract verloopt.
Ervaringen van Ted (March 4, 2017):
Ik ben al langer dan 10 jaar klant van Strato en heb al deze problemen nooit ervaren. Enkele keren contact gehad met de helpdesk en prima geholpen, niet in Duitse maar gewoon in Nederlandse taal. Nooit lang hoeven wachten op respons.
Hoe dan ook schrik ik van al deze negatieve berichten. Er gaat dus nogal eens iets mis(zachtjes uitgedrukt).
Wat ik altijd heb gemist op de site van Strato is enige uitleg. Nu weet ik wat webspace is, wat een domein is, wat ftp is en meer wat nodig is om een site te hosten. Dat is zo moeilijk niet. Maar zonder deze basiskennis kan ik me voorstellen dat het zakendoen met Strato heel lastig is. Het laten hosten van een site door Strato (of een andere hoster) is iets anders dan bijvoorbeeld even een website maken met Weebly of een facebook maken. Dat weet niet iedereen…. Dit is dus een tip voor Strato zelf.
Ervaringen van MD-IT Solutions.nl (February 10, 2017):
WordPress cms uploaden van afbeeldingen zo nu en dan alleen maar errors.
Service op dat gebied hoef je niet te rekenen, enige antwoord dat je krijgt is ja bij ons staat alles goed. ligt aan de versie van je wordpress.
Ik ben helemaal klaar met de webhosting
Ervaringen van K. Kerkof (January 28, 2017):
We waren van plan om een webshop aan te schaffen……wat een gedoe, prijs actie van 1 euro per maand voor het eerste jaar is leuk maar het moet wel werken !!
Na 1 x contact te hebben gehad hadden we meer vragen…waren al wat huiverig, na 5…..10….12 x contact te hebben gezocht zijn we ermee gestopt.
Schijnbaar is strato te druk met andere zaken.
Strato is ZEKER geen aanrader, pas op voor u begint.
Ervaringen van Tim (January 28, 2017):
Wat een bagger bedrijf… Geen aanrader… Had 2 domeinen aangekocht en dacht dus via de sitebuilder alles netjes op te kunnen zetten…
Niet dus! Als ik het ene domein koppelde aan de sitebuilder dan pakte hij de hoofdwebsite gewoon terwijl ik mijn andere domein wou bewerken. Goed publiceren hó maar…
Als ik mijn achtergrond met wat info wou bewerken op mijn 2e domein publiceerde hij gewoon de tamplate met niks er op.
Dikke vette onvoldoende voor strato! Niet eens geprobeerd op met de klantenservice contact op te nemen om het op te laten lossen. Bij de eerste x dat ik de webbuilder opende wist ik al direct dat je hier niet creatief mee kon werken…
Mijn tip -> Nooit bij strato een website maken
Ervaringen van Frans (January 27, 2017):
Ik gebruikte HiDrive voor backups van mijn Synology NAS. Tot ik een keer wat wilde restoren van twee weken geleden. Dan blijkt de gedownloade ZIP file corrupt te zijn. De support afdeling probeert niet het probleem op te lossen maar alleen zo snel mogelijk het ticket te sluiten, liefst zonder iets te doen. Draagt tot twee keer toe een onzin alternatief aan, zonder de probleembeschrijving te lezen.
Had een mooi product kunnen zijn, maar als de support afdeling geen support wil leveren, houdt het op.
Ervaringen van Ellen (January 21, 2017):
Ik hoop echter niet dat de klantenservice inslaap is gevallen. Na een week mailen nog steeds geen antwoord gehad. Tweede mail is inmiddels ook al verstuurd. Beetje jammer.
Ervaringen van Hendrik (December 26, 2016):
Ik begrijp veel van het commentaar niet. Websites werken gewoon. Wij richten zelf de sites in en maken geen gebruik van voorgeconfigureerde pakketten. DNS records, gewoon in te stellen, Subdomeinen werken intern en extern prima.
Ja, soms lang wachten op support.
We zijn dus zeker niet negatief over de prijs/kwaliteitsverhouding, met de nadruk op verhouding.
Waar we wel een probleem mee hebben is de shared hosting. Als gevolg hiervan komen e-mails aan @outlook.com, @hotmail en @live meestal niet aan. Je ontvangt geen bounce melding, gewoon weg. Dat ontstaat wanneer vanuit de shared hosting meer dan x e-mails van het IP adres in een tijdsblok worden verzonden. Natuurlijk vreemd dat Microsoft spamming op deze manier bestrijdt, maar ook vervelend dat Strato hiervoor geen oplossing biedt. Het probleem komt overigens bij meerdere shared hosting providers voor.
Omdat bij sommige klanten facturen dus niet aankomen lijden ze schade. E-mail moet gewoon bezorgd worden, of de verzender moet bericht krijgen als dat niet gebeurd.
Dat is de enige reden dat wij nu overwegen de domeinen elders onder te brengen. Helaas is vaak onduidelijk of het shared hosting betreft.
Ervaringen van Ellie (December 22, 2016):
Ook wij als bedrijf hebben last van Strato. We hebben niets afgesloten of iets dergelijks maar toch kwamen de facturen en de afschrijvingen. De afschrijvingen hebben we teruggeboekt. Op een dag kwam er een brief van Intrum Justitia. Na een telefoontje met hen en uitleg dat we niets hadden getekend, werd het dossier direct gesloten (overigens belachelijk dat Intrum dat zelf niet van te voren nakijkt). Strato blijft ondertussen doorgaan. Vandaag met ze gebeld (020-7038232). Bij vervelende vragen drukken ze je weg…… einde gesprek. Sneu volk daar bij Strato.
Ervaringen van Kaj (December 9, 2016):
Wij zijn nu 8 maanden klant van strato; we hebben drie 16gb virtual private windows servers bij hen aangeschaft.
En we hebben NOOIT zoveel problemen met een bedrijf gehad. Een van onze servers, die voor duizenden klanten zorgt, is al twee weken niet te gebruiken door foutieve ressource allocation: we betalen voor 16gb memory en krijgen uiteindelijk maar 10% daarvan, waardoor onze server constant vast loopt.
We hebben een week lang geprobeerd te bellen en te emaillen; de klantenservice is niet in staat om maar een kleine moeite te doen voor hun klant. We begrijpen dat we zelf beheerder zijn, maar als er iets mis met een server is ga je er als klant van uit dat Strato je helpt.
Helemaal niet: je moet zelf alles uitzoeken, het is allemaal niet hun probleem. Ondertussen betalen wij honderden euros per maand aan deze hele slecht gemanaged onderneming.
Wij graan zo spoedig mogelijk een andere server provider vinden: GEBRUIK STRATO NIET!
Ervaringen van Jean-Paul (November 15, 2016):
AFRADER.
lokken je met allerlei aanbiedingen en doen net of ze uniek zijn met hun diensten. Uiteindelijk zit je vast aan allerlei contracten voor te veel geld.
Daarnaast is de klantenservice onbeschoft en sturen ze graag incasso brieven, in plaats van vragen te beantwoorden. Na ruim 6+ jaar daar te hebben gezeten, ben ik erg blij te zijn overgestapt naar Antagonist. Gewoon een no nonsens bedrijf en helemaal blij mee!
Ervaringen van albert van der woude (November 7, 2016):
Ik heb een dedicated server en ja het is spot goedkoop. Dat is ook het enige echt positieve. Met name de helpdesk is een ramp.
Ervaringen van martin (November 3, 2016):
Drama!! Na wat geprobeerd te hebben met template gelijk gestopt. Augustus tijdig contract beeindigd en domijn opgezegd. Nog geen 2 weken later factuur nieuwe periode. Dacht moeten nog verwerken in administratie. Fout gedacht gewoon incasso. Gestorneerd. Op zoek naar e-mail en contact maar wat drama niet te doen. Meerdere facturen ontvangen. Via feedback nogmaals aangegeven dat opgezegd is maar geen reactie of niet. Idd zoals in meerdere reactie’s wel factuur met dreiging incassobureau. Morgen 4-11-16 maar poging tot bellen. Weinig hoop… Lukt het niet laat het er op aankomen en anders rechtsbijstand. Nooit aan beginnen alleen maar ergenis en ellende. Klantenservice??? Niet dus.
Ervaringen van Freek Hens (October 23, 2016):
Goed 🙂
Ervaringen van Dennis (September 28, 2016):
Ongekend hoe lang het kan duren voor een VPS is ingericht.
Een herinstallatie duurt al een uur (zelfs bij een nagenoeg blanke server). Verder is het schandalig hoe stug en kortzichtig de klantenservice is, niet meedenken, niet klant vriendelijk en niets willen doen voor het salaris.
Strato levert zogenoemd Root rechten… Houd er rekening mee dat wat ze beloven: “Jij bent de baas! Volledige beheervrijheid met root-rechten
Je krijgt van onze volledige root-toegang tot je server. Hierdoor kun je alle applicaties installeren die je nodig hebt: software, programmeertalen, databases of een mailserver. Individualiseer je server naar eigen inzicht.” Niet kunnen waarmaken… een andere linux OS dan aangeboden in het zeer beperkte OS keuze scherm is er niet.
Ik wilde Proxmox VE installeren en loop tegen een van de belangrijkste beperkingen; Namelijk: de Grub, ze willen hier niet mee helpen.
De performance is verder wel goed, maar de tegens zorgen voor de slechte review.
Ervaringen van Aad Vlag (September 23, 2016):
Ik vraag mij toch af, het merendeel van de recensies lezende of de kennis van de klagers wel voldoende is om een eigen domein te hosten.
Op mijn VPS draaien 14 websites, nooit downtijd gehad. Bij ieder onderhoud van Strato krijg je vroeg genoeg bericht. Vragen worden goed en direct beantwoord. Tussentijds is de hardware geupgrade zonder extra kosten.
Daarnaast heb ik 2 collega’s die een dedicated server bij Strato hosten, met dezelfde ervaringen als ik.
Voor Strato zat ik bij een ander bedrijf. Was ook wel goed, maar konden niet aan mijn grote VPS-wens voldoen. Bij iedere provider moet je kennis van zaken hebben.
Een domein hosten is iets anders dan een app-je installeren waarbij je enkel op OK hoeft te klikken.
Ervaringen van kern (September 20, 2016):
Strato is een heel stugge partij die voornamelijk in het Duits communiceert. Je krijgt weinig voor elkaar bij ze, als er een probleem is krijg je nagenoeg geen informatie en gooien ze de boel bewust offline en hun panel werkt niet flexibel.
Absoluut geen aanrader!
Ervaringen van KolhornDigitaal (September 10, 2016):
De overstap van een e-mailaccount en een domeinaccount van Prepaid Webhost naar Strato was vanaf het moment van de aanvraag tot het volledig in werking hebben van beide accounts op verschillende platforms in nog geen 7 uur geregeld. Zeer duidelijke overstap- en installatieinformapie.
Zeer tevreden over de professional wijze waarop Strato werkt.
Ervaringen van Rudi Lambert (September 8, 2016):
Hele slechte service… helpdesk mensen hebben nergens verstand van en zeggen overal ja op om maar een sale binnen te halen.
Gister 2 twee gesprekken 45 min aan de telefoon gehangen met strato. Duidelijk geweest dat ik een drupal site draai. Uiteindelijk een managed server afgenomen… hele dag verder bezig geweest om mijn site er naar toe te kopiëren… is het ‘niet mogelijk’ om de optie +followSymLinks aan te zetten.. dus drupal doet het niet. Heb niks aan de server. Weigeren de optie voor me aan te zetten, terwijl mijn site op hun hosting pakket gewoon wel draait, met die optie aan. Helpdesk, nee daar kunnen we niets aan doen… hoezo niet, hij draait nu toch ook op jullie servers/ Mannetje aan de telefoon die er duidelijk niets van snapt en die blijft maar herhalen dat het niet zou kunnen vanwege beveiligingsredenen, bla bla, redenen die dus blijkbaar op de server waar hun hosting pakketten staan er niet toe doet. En dan te bedenken dat dit mijn dedicated server is. Moet ik maar op de drupal forums gaan kijken… nou die oplossing is er niet… en het zogenaamde security probleem overigens ook niet.
Ervaringen van Rob (August 18, 2016):
Performance vps valt tegen,wel goedkoop. Maar als je vps down gaat(ook buiten jou schuld om) kan het zo een week duren voordat je ticket wordt opgepakt!
Ervaringen van Sten Lootens (August 1, 2016):
Nogmaals een reactie, ik ben mijn strato ellende inmiddels weer vergeten, ben weer terug bij mijn oude en vertrouwde hosting partners.
voor iedereen een gouden tip, PCExtreme of TransIP zijn geweldige hosters, performance is uitmuntend als mede de technische support. (ja een techneut en niet een sulletje)
strato is goedkoop maar performt helemaal niet, en de support is er niet, dingen aanvragen kost 1 dag of meer en een reactie op een support aanvraag duurt 3 dagen met als antwoord dat je alles opnieuw moet aanvragen (kost weer een dag ++) bij andere partijen verloopt dit automatisch en upgraden is ook altijd mogelijk.
Ervaringen van hans (July 28, 2016):
Bij een domein afname kan je maar 1 DNS A record aanpassen!! 🙁 ik moet er 3 kunnen aanpassen…. F*CK!!
Ervaringen van Niels (July 22, 2016):
Gewoon enorm slecht. Moet ik betalen om het op te zeggen. Heb ik betaald gaan ze het weer verder door zetten.
Ervaringen van Cas (June 27, 2016):
Dit bedrijf is 3 keer niks , aantal keren gebeld en gemaild voor vragen maar vervolgens geen reactie maar wel rekeningen binnen krijgen zonder dat je verder kan omdat je met vragen zit…
Gewoon niet met dit bedrijf in zee gaan want de enige die je er mee hebt ben jezelf… En degene die t wel doen wens ik veel sterkte !
Ervaringen van S. Tdlohreg (June 21, 2016):
Blij dat ik van dit bedrijf af ben, waardeloos. Dus prijs/kwaliteit slecht, support/sevice super slecht niet doen, bespaar jezelf een hoop ellende.
Ervaringen van trek (June 8, 2016):
Ongelofelijk kutbedrijf. Om alleen al op een fatsoenlijke manier klant te worden is onmogelijk. Als je ze vervolgens op fouten in de bestelprocedure wijst (btwnummers die wel kloppen maar volgens hun niet) ligt het keer op keer aan een ander terwijl dat 100% niet waar is. Blij toe dat ik daar van te voren achter kom. Ik ga mooi naar een ander toe. Nog nooit heb ik de behoefte gehad om een slechte review te plaatsen hoe slecht ik ook ben behandeld als klant. Maar bij dit stelletje *)(%*(#$ is het zo droevig gesteld dat ik echt iedereen ervoor wil behoeden om deze klotetent in zee te gaan.
Ervaringen van Luke (June 6, 2016):
Wil je echt naar de klote? Al je privé gegevens op straat? Dan is Strato iets voor jou! Meld je aan en alles staat op het internet, van telefoon nummer tot je privé adres. Het kan allemaal bij Strato. Wil je een mooie website maken? Maar wil je dat maken met een onsamenhangend programma waar je geen ene reet mee kan? En wil je hier ook veel voor betalen? En customer service die nooit reageerd? Nou echt bij deze, meld je aan bij Strato!
Ervaringen van Dirk Hofman (May 29, 2016):
De lengte van deze lijst met (meestendeels negatieve) beoordelingen zegt genoeg. Mijn ervaring is na 2 dagen op Strato reden om het contract meteen op te zeggen omdat ik nu al weet dat het niet goed komt.
Contactgegevens zijn diep verborgen omdat zij kennelijk geen gezeur willen.
Hoe kom ik bijv in de file manager zodat ik kan uploaden? Oh, dan moet ik eerst mijn pakket uitbreiden…
Ervaringen van Jean Steins (May 23, 2016):
Ben nu al ruim een half jaar bezig met STRATO over dramatische performance van een VPS waarop een aantal sites van klanten draaien. Support is telefonisch niet bereikbaar, via servicenr kom je niet verder dan tapedame die zegt dat ze het te druk hebben waarna je verbinding verbroken wordt. Op Email wordt niet of pas weken later gereageerd. In eerste instantie wordt alles afgedaan dat alles in orde is. Na een half jaar eindelijk toegeven dat er iets niet klopt op de node waar VPS op draait; geven aan dat ze het hebben opgelost…nog geen 2 weken later weer dezelfde problemen. Nu gekozen voor migratie naar andere hosting partij. Exit STRATO. Nooit aan beginnen!!!!!
Ervaringen van Taff (May 23, 2016):
Try finding a telephone number to call the customer service on there website!!!!
Not possible to speak to a real person! Thats very poor customer service. A company that you cant contact quicky in times of need is not a company that I wil continue doing business with. When you do find a number, which is wel hidden away bij the terms and conditions you will be hanging on the line for a very long time or just get a recorded message that tells you to call back later!
Ervaringen van Pien (April 26, 2016):
Inderdaad.Telefoonnummer slaat nergens op. Iedereen is zogenaamd in gesprek. Maar een dreigbrief met een incasso sturen lukt prima.
Ervaringen van Schmidt (April 25, 2016):
Server down. pas na 4 dagen reactie met de irritante titel : “Uw vriendelijke support”.
CPU bleek stuk te zijn. Alle data (!) foetsie.
Leve de offline backup die ik dagelijks deed, maar wat een werk om te verhuizen. en wat een waardeloze support zeg. Als een CPU kapot is kan de HD toch wel terug?
Week erna: nog een server plat wegens DDOS aanval. Een andere server heeft al een tijdje kuren..
Nooit meer strato. Heb er jaren goed op gedraaid, maar dit is te beroerd voor woorden.
Ervaringen van Onno (April 21, 2016):
Laat aub Strato aan je links liggen en zoek een andere bedrijf voor je eigen bestwil, support (eigenlijk alles) is zeer slecht. Een domein verhuizen duurt 5 dagen, een reactie op een email duurt 4 dagen, als je ze belt moet je minimaal 1 uur aan de telefoon hangen en ze klinken ook nog is bot en boos dat je gebeld hebt, je hebt nog geen antwoorden voor je vragen.
Ze blokkeren een dienst op ZATERDAG terwijl support in het weekend niet bereikbaar is.
Zit nu bij versio stukken goedkoper en zelfs in het weekeinde support. Overdag livechat tot 2 uur snachts TOP!
Ervaringen van Erik (April 13, 2016):
Al meerdere jaren heb ik meerdere websites ondergebracht bij Strato. Tot volle tevredenheid! Ook HiDrive werkt prima!
Ik heb één keer met de klantenservice contact gehad omdat ik 2 websites onder 1 accountnummer wilde hebben. Binnen een kwartier was het geregeld.
Mijn ervaring met Strato is top, ik kan niet anders zeggen. Alles is heel duidelijk en overzichtelijk.
Ervaringen van ritsd (April 13, 2016):
Wat een ellende! Volstrekt onbegrijpelijk waarom ineens mijn mailadres weer is opgeheven en alle mail in een back-up is terecht gekomen. Daar blijkt dat de mail van een periode ervoor niet is opgeslagen. Dan moet je “aliassen” aanmaken op grond van een uit het Duits vertaalde tekst.
Cryptisch allemaal.
Het is genoeg geweest; ik heb opgezegd.
Ps., ze hebben al meerder jaren hetzelfde muziekje voor de wachtrij. Vreselijk!